Talentgate vastasi osaajapulaan ja koulutti lähes 40 HubSpot-osaajaa!
Markkinoinnin työtehtävät muuttuvat jatkuvasti teknologian kehittymisen ja digitalisoitumisen vuoksi. Yritysten muuttuneet osaajatarpeet ja markkinoinnin ammattilaisten osaaminen eivät siis aina kohtaa. Talentgate lähti ratkomaan tätä osaajapulaa ja koulutti lähes 40 uutta HubSpot-osaajaa yritysten tarpeisiin!
Digitalisoitunut markkinointi vaatii uudenlaista osaamista
HubSpot on markkinoinnin automaatiojärjestelmä, joka lisäksi yhdistää myynnin, inbound-markkinoinnin ja asiakaspalvelun yhdeksi kokonaisuudeksi. Järjestelmä on käytössä Suomessa yli 1700 yrityksellä (lähde: Vainu) ja tarve osaajista on kova. Talentgate kasvatti osaajapulasta kärsiville yrityksille uusia osaajia HubSpot Talent RekryKoulutuksella yhdessä koulutuskumppani Sales Communicationsin kanssa, joka on yksi Suomen johtavista HubSpot konsultti- ja koulutusorganisaatioista.
Sales Communicationsin Jani Aaltonen on jo pitkään havainnut muutoksia myynnissä ja markkinoinnissa, jotka vaikuttavat erityisesti markkinoinnin työtehtäviin.
”Markkinointiosaajilla on vanhaa osaamista todella paljon, mutta teknologia on mennyt nopeasti eteenpäin. Teknologia ei ole enää mikään IT-osastojen juttu, vaan markkinointi on teknologia-ammatti”, Aaltonen kuvailee markkinoinnin muuttuneita osaamisvaatimuksia.
Ensimmäinen 20 hengen ryhmä starttasi toukokuussa 2020 ja toinen 17 osallistujan ryhmä joulukuussa 2021. Toukokuussa 2021 jo lähes 40 osaajaa on käynyt koulutuksen ja valmistunut HubSpot-osaajaksi.
yritykset mukana rekrytoimassa hubspot-osaajia
Mukaan lähteneillä yrityksillä oli HubSpot käytössä ja tavoitteena saada järjestelmän koko potentiaali käyttöön ja tätä kautta vauhditettua markkinointia ja myyntiä. Työntekijätarpeita oli markkinoinnin eri roolien lisäksi myynnissä; nykyajan myyntityö vaatii myös markkinoinnin ymmärrystä ja teknologiaosaamista.
RekryKoulutus on yrityksille usein suorarekrytointia parempi vaihtoehto ajansäästön, kustannustehokkuuden ja pienemmän riskin vuoksi. Yksi tärkeä tekijä on osaajan kasvattaminen, eli ohjelmien kautta saa henkilön, joka samalla kouluttautuu ohjelman aiheesta. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos avoimilla markkinoilla on pula osaajista.
Micromedia oli yksi yrityksistä, joka lähti kasvattamaan itselleen osaajaa. Toimitusjohtaja Timo Häkkinen näki koulutusohjelman kautta mahdollisuuden ulkoistaa uuden henkilön perehdyttämisen HubSpotin käyttöön:
”Tarjoamme HubSpotia asiakkaillemme, eli meiltä löytyy kohtuullisen paljon osaamista itseltämme. Yksi vaihtoehto olisi ollut lähteä itse työn ohessa valmentamaan uutta osaajaa ja tämä olisi vienyt paljon resursseja. Koulutusohjelman kautta saatiin tuoretta osaamista taloon ja HubSpotista löytyi koulutuksen kautta myös uusia ominaisuuksia, joita emme olleet itse hyödyntäneet.”
Myös Koho Salesilla kaivattiin uutta osaamista markkinoinnin tehtäviin ja toimitusjohtaja Mikael Wallstén oli ehtinyt miettiä erilaisia vaihtoehtoja osaamisen hankkimiselle.
”Olimme pohtineet voisiko osaamista ostaa esimerkiksi freelancer palveluna tai rekrytoivan koulutusohjelman myötä mutta ystäväni suositeltua Talentgaten koulutusohjelmaa, päätimme etsiä uutta osaajaa koulutusohjelmasta”, Wahlstén kertoo.
Kaiken kaikkiaan 26 yritystä löysi itselleen uuden osaajan HubSpot Talentin kautta erilaisiin markkinoinnin ja myynnin tehtäviin. Tutustu myös Academy of Brainin ja Zimplen kokemuksiin ohjelmasta.
ohjelma säästää rekrytointiin käytettävää aikaa
Koulutusohjelman kautta uusi osaaja voi löytyä nopeasti ja vaivattomasti. Wallstén muistelee, että koko prosessi päätösvaiheesta uuden osaajan löytymiseen meni nopeasti:
”Erityisen positiivista oli se, että työpaikkailmoituksen luomiseen, hakemusten lukemiseen eikä osaajien haarukoimiseen mennyt aikaa.”
Myös Häkkinen koki valintaprosessin nopeaksi ja mutkattomaksi. Lisäksi Häkkinen oli positiivisesti yllättynyt, kuinka osaavia hakijoita Talentgate heille esitteli.
”Esittelyssä oli useampi, jotka olisivat vallan mainiosta istuneet meille. Valitsimme henkilön, joka erottui kokemuksen vuoksi ja jolla oli sopivaa taustaa markkinoinnista ja mainostoimistotyöstä", Häkkinen kertoo.
Talentgaten asiakkuuspäällikkö Eini Suominen korostaa, että ohjelman kautta voi löytää sekä HubSpotin syväosaajan, että monipuolisemman markkinoinnin tai myynnin ammattilaisen.
”Koulutuksen puolesta ei ole rajoitteita työnkuvalle, samaan ryhmään mahtuvat niin markkinointikoordinaattorit kuin myynnin johtaja ja järjestelmän pääkäyttäjäkin”, Suominen tähdentää.
ohjelma on kustannustehokas ja pienentää rekrytoinnin riskejä
Päätös lähteä etsimään uutta osaajaa RekryKoulutuksesta oli monen tekijän summa. Vaikka Koho Salesilla oli tähän asti mennyt hyvin, oli tulevaisuudennäkymä vasta alkaneen pandemian takia epävakaa:
”Vaikka meillä on koko ajan mennyt hyvin, tilanne oli kuitenkin epävarma ja pelottava. Ohjelmassa oli paljon hyviä markkinoinnin osaajia tarjolla ja kouluttajaksi oli valittu ammattimainen kouluttaja.”
Myös Häkkinen nostaa esille riskittömyyden ja kustannustehokkuuden. Tämän lisäksi Häkkisen mukaan koulutusohjelma on loistava keino selvittää osallistujan ja yrityksen yhteensopivuus.
”Viisi kuukautta on hyvä aika nähdä, miten henkilö istuu yritykseen ja siihen tehtävään, johon häntä ollaan miettimässä. Molemmat osapuolet pystyvät katsomaan, miten osallistuja istuu yrityksen kulttuuriin”, Häkkinen huomioi.
Ohjelman ajaksi solmitaan koulutussopimus, jonka aikana yritys ei maksa palkkakuluja, vaan osallistumismaksun. Valitun henkilön voi rekrytoida joko ohjelman aikana tai päätteeksi ilman erillistä rekrytointipalkkiota.
uuden osaamisen kautta pystytty hyödyntämään hubspotin koko potentiaali
Osallistuja käy työskentelyn ohella koulutusta HubSpotin hyödyntämisestä markkinoinnissa ja myynnissä.
”Koulutuksen jälkeen osallistujat osaavat käyttää markkinointipuolen järjestelmää, he ymmärtävät digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden, sisältöjen rakentamisen, hakukoneoptimoinnin roolin, somemainonnan toimivuuden ja erityisesti sen, miten digitaaliset ratkaisut ja markkinointi voi tukea myyntiä pääsemään omiin tavoitteisiin”, Aaltonen summaa koulutuksen sisältöjä.
Myös yritykset kokivat koulutuksen hyödyn konkreettisesti. Häkkinen koki suurimmaksi hyödyksi sen, että uuden osaamisen kautta yritys on saanut HubSpotin laajempaan käyttöön. Kun henkilö tutustuu syvällisemmin järjestelmään, löytyy sieltä aina uusia ulottuvuuksia, joita hyödyntää markkinoinnin tehostamisessa.
Myös Wallsténin kokemukset ovat samanlaiset:
”Uuden osaajan myötä HubSpotia on käytetty kaiken kaikkiaan tehokkaammin. Koulutuksen myötä saimme tietoa myös siitä, miten asioita kannattaisi tehdä, joka oli erityisen hyödyllistä.”
Sekä Micromedia, että Koho Sales löysivät koulutusohjelman kautta itselleen uuden työntekijän. Häkkinen suosittelee ohjelmaa kaikille sellaisille yrityksille, jotka tarvitsevat lisäresursseja ja uuden tyyppistä osaamista.
”Ja erityisesti sellaisille, jotka haluavat pienentää perehdyttämiseen liittyvää työtä tai vähentää taloudellista riskiä rekrytoinnin yhteydessä”, Häkkinen täsmentää.
Suomisen mukaan HubSpot Talent sopii erityisesti yrityksille, joilla on HubSpot käytössä ja haasteita löytää riittävää osaamista avointen paikkojen kautta. Ohjelma sopii erinomaisesti kasvuyrityksille:
”Ohjelma antaa viisi kuukautta aikaa perehtyä puolin ja toisin ja muokata työnkuvaa sopivaksi ennen kuin lopullinen palkkauspäätös tehdään.”
Mikäli olet kiinnostunut rekrytoimaan HubSpot Talentin kautta, ole yhteydessä ja ilmoita kiinnostuksesi seuraavaksi alkavaan ohjelmaan.