Päivitä hakemuksesi

Case Zimple: Koulutusohjelman kautta rekrytointi mahdollisti liiketoiminnan kasvun


Referenssit

1.04.2021

Pipedrive-konsultointiyritys Zimple tuottaa erilaisia palveluita Pipedrive CRM-järjestelmän ympärillä. Vasta vuoden ikään ehtineelle yritykselle rekrytoiva koulutusohjelma oli ehdoton väline liiketoiminnan kasvattamisessa. Projektipäällikkö Henriikka Front uskoo, että koulutusohjelman kautta rekrytoiminen on loistava väylä erityisesti kasvuyrityksille

uutta osaamista etsittiin vauhdittamaan kasvua

Keväällä 2020 juuri perustettu Zimple etsi henkilöitä tukemaan kasvua ja auttamaan liiketoiminnan käynnistämisessä. Talentgatelta oltiin yhteydessä HubSpot Talent -koulutusohjelmaan liittyen, ja tarjottiin myynnin sekä markkinoinnin ammattilaisia kasvua vauhdittamaan.

”Palvelu kuulosti tosi kiinnostavalta. Meillä oli paineita laajentua, mutta pienelle yritykselle se on aina riski. Nyt otettiin kerralla useampi henkilö sisään tavoitteena katsoa mihin meidän yrityksemme kantaa”, Front muistelee.

HubSpot Talent koulutusohjelman tavoitteena on kasvattaa HubSpot-järjestelmän tuntevia markkinoinnin ja myynnin ammattilaisia. Koulutusohjelma yhdistää kasvua tavoittelevat yritykset sekä teknologiapainotteista markkinoinnin tai myynnin työtä etsivät osaajat.

 

Hakijoiden monipuolisuus ja kova taso yllätti

Front oli erityisen yllättynyt hakijoiden kovasta tasosta, kun Talentgatelta esiteltiin soveltuvimmat kandit. Myös prosessi oli tehty yrityksille helpoksi.

”Talentgate oli etukäteen käynyt läpi hakijat ja esitteli meille kuratoidut hakemukset. Hakijoiden laatu oli erittäin korkea, ja Talentgate sopi puolestamme myös haastattelut”, Front kuvailee hakuprosessia.

Yksi rekrytoivan koulutusohjelman hyöty onkin se, että Talentgate huolehtii koko hakuprosessista, esihaastattelee ja valitsee kunkin yrityksen tarpeisiin sopivat henkilöt. Näin ollen yrityksen itse ei tarvitse käyttää aikaa hakuprosessiin tai olla rekrytoinnin ammattilaisia.

Front myös arvosti hakijoiden monipuolisuutta, sillä joukosta löytyi sekä uran alussa olevia nuoria, että hyvinkin kokeneita asiantuntijoita. Erityisen yllättävää oli kokeneempien asiantuntijoiden määrä hakijoiden joukossa. Zimplen riveihin saatiinkin sekä projektipäälliköitä, että sisältömarkkinoinnin ja markkinoinninautomaation osaajia.

 

Koulutusohjelman kautta tulleet henkilöt motivoituneita ja valmiita töihin

Vaikka rekrytoinnin muoto poikkesi normaalista, Zimplellä kohdeltiin ohjelman kautta tulleita henkilöitä yrityksen työntekijöinä ensimmäisestä päivästä lähtien. Henkilöt perehdytettiin hyvin ja heidän sitoutumisestaan organisaatioon pidettiin huolta.

”Emme käyttäneet harjoittelijanimikkeitä ja pidimme koulutusohjelmaa vain hiukan erilaisena koeaikana”, Front painottaa.

Zimplen tavoitteena olikin alusta, että henkilöt jatkaisivat heillä töissä, mikäli mahdollisuudet tähän olisi. Valitut osaajat olivatkin erittäin motivoituneita alusta lähtien.

”Kaikki olivat todella motivoituneita ja hinkuivat päästä töihin. Hihoja käärittiin jo eteisessä”, Front muistelee.

Työskentelyn ohella osaajat päivittivät taitojaan HubSpot-koulutuksissa. Koulutuksesta ja lisääntyvästä osaamisesta on suora hyöty mukana oleville yrityksille.

Zimplellä otettiin ohjelman ansiosta HubSpot käyttöön ja toteutettiin nettisivu-uudistus, joka ilman uusia osaajia olisi jäänyt tekemättä. Myös markkinoinnin automaatiota edistetään koko ajan. Koulutus sisältää sekä hyvin käytännönläheistä koulutusta teknologiasta, että yleisempää koulutusta markkinoinnista.

 

Koulutusohjelma sopii erityisesti kasvuyrityksille

Ohjelman kautta rekrytoiminen sopii Frontin mukaan erityisen hyvin kasvuyrityksille. Viiden kuukauden pituinen ohjelma on sopiva aika nähdä sekä oman liiketoiminnan kehitys että valittujen henkilöiden kehittyminen ja soveltuvuus.

Vaihtoehto on Frontin mukaan myös riskittömämpi, sillä rekrytoinnit voidaan tehdä ennakkoon.

”Siinä vaiheessa, kun projektit käynnistyvät ja aletaan rekrytoimaan, ollaan jo jäljessä. Ohjelman kautta ihmiset pystytään ottamaan etukenoon sisään ja projektien alkaessa meillä on valmiiksi perehtyneet henkilöt.”

Front kuitenkin painottaa, että henkilöt täytyy perehdyttää ja sitouttaa yritykseen, kuten myös kaikissa rekrytoinneissa.

”Täytyy todella tarvita tekijää ja nähdä myös vaivaa tämän eteen. Jos pystyy ja valitsee pistää paukkuja, on tämä todella hyvä väylä.”

Zimple hyödynsi rekrytoivaa koulutusohjelmaa ensimmäistä muttei varmastikaan viimeistä kertaa.

”Kun on käynyt ilmi, kuinka laajalla skaalalla löytyy osaajia, niin rekrytoiva koulutusohjelman on todella houkutteleva konsepti. Pidän hyvin todennäköisenä, että jatketaan yhteistyötä myös jatkossakin”, Front summaa kokemuksiaan palvelusta.

 

 

Oletko kiinnostunut rekrytoimaan uuden osaajan? Tutustu käynnistyviin koulutusohjelmiin!

 

 

 

Lisää asiakastarinoita