Skip to content

HubSpot-täydennyskoulutuksen kautta innostus uudelle alalle

Uutta työtä etsiessä sekä erityisesti alanvaihtoa pohtiessa täydennyskoulutus voi olla erinomainen vaihtoehto. Täydennyskoulutus mahdollistaakin osaamisen päivittämisen sekä usein myös ensimmäisen askeleen uudelle alalle. Kesällä 2020 järjestetty HubSpot-osaaja -koulutus oli noin seitsemän viikon intensiivinen kokonaisuus, jonka tavoitteena oli kouluttaa uusia HubSpot-osaajia, joista on suuri tarve työmarkkinoilla.

Uralle uusi suunta 

Pitkällä ravintola-alan kokemuksella varustettu Minna Säynäjäaho tarttui mahdollisuuteen ja haki kesän aikana toteutettavaan tiiviiseen koulutukseen tavoitteenaan kasvattaa markkinointiosaamista alanvaihtoa varten.

”Oma koulutus ja työtaustani on vahvasti ravintola-alalta, eli aivan eri alalta kuin mitä tämä koulutus oli. Viimeisimpänä olen ollut ravintola-alan yrittäjänä ja nyt on ollut hieman etsikkoaikaa, kun etsin jotain uutta.”

Ensimmäinen askel uudelle alalle voi olla haastavaa. Minnalla olikin etsinnässä koulutus, jonka avulla saisi ymmärryksen digimarkkinoinnista ja sitä myötä mahdollisuuden päästä sisälle markkinoinnin maailmaan.

”Sattumalta somen puolelta koulutuksen löysin, kun jostain tuli mainos eteen ja kiinnostuin heti. Ajattelin, että en voisi päästä koulutukseen ja piti vielä googlettaa, mikä HubSpot oikein on. Sitten ajattelin, että ei se ota, jos ei annakkaan, joten voinhan minä hakemuksen laittaa.”

etänä suoritettu koulutus toi joustoa opiskeluun

Minna aloitti kokonaan etänä suoritettavan HubSpot-osaaja -koulutuksen kesäkuussa ja oli uuden äärellä niin koulutuksen kuin koulutusmuodon osalta. Verkossa toteutettava koulutus antoikin uusia mahdollisuuksia myös opiskeluympäristöön.

”En ole ollut aikaisemmin sellaisessa koulutuksessa, mikä on kokonaan verkossa. Kyllä se on kiva, ettei tarvitsekaan lähteä mihinkään sen kummemmin, kun järjestää kotona olosuhteet sellaisiksi, että voi opiskella. Varsinkin kesäaikaan todella mukavaa!”

Koulutusohjelma sisälsi 18 kontaktikoulutuspäivää verkossa ja 14 itsenäistä etäopiskelupäivää. Koulutuksessa perehdyttiin HubSpotin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työkaluihin painottuen erityisesti digimarkkinoinnin kokonaisuuteen. Markkinoinnin eri osa-alueet ja HubSpot tulivat päivä päivältä tutummaksi. Ensimmäiset päivät tuntuivat Minnasta aluksi haastavilta, kun aihealue oli uusi ja koulutus intensiivinen. Asiantuntevat kouluttajat ja oma motivaatio oppia auttoivat uusien asioiden sisäistämisessä.

”Sitten yksi kaunis päivä ne asiat vain loksahtelivat paikalleen ja pääsin siihen sisälle. Kaikki käsitteet ja asiat avattiin koulutuspäivissä todella hyvin auki. Minulla oli aina myös vihko vieressä ja kirjoitin joka päivältä itselleni ammattisanastoa ylös, joiden merkityksen vielä kertasin päivän jälkeen.”

Täydennyskoulutuksesta suuri hyöty niin alanvaihtajalle kuin kokeneelle konkarille

Koulutuksen päätyttyä Minna koki, että hän on saanut hyvän ymmärryksen digimarkkinoinnista ja HubSpot-työkalusta. Hän näkee, että jo alalla olleet pystyivät koulutuksessa syventymään vielä enemmän aihepiireihin. Innostus digimarkkinointia kohtaan kasvoi koulutuksen myötä ja Minna haluaakin jatkaa sen parissa.

”Olisin voinut käydä koulutusta pidempäänkin. Tämän myötä olisi haaveena saada alalta oppisopimuspaikka.”

Täydennyskoulutus oli Minnan tilanteeseen juuri sopiva vaihtoehto ja hän suosittelee koulutusta ihan kaikille kokemuksesta riippumatta. Koulutus onkin hyvä mahdollisuus oppia uudesta alasta laajasti sekä kokeneemmalle osaajalle mahdollisuus syventyä markkinointiteknologiaan.

”Ehdottomasti suosittelen koulutusta! Ja suosittelen myös kaikille, joita kiinnostaa ala, vaikka eivät vielä alalla olisikaan. Hubspot-osaaja -koulutuksen sisältö on kyllä monipuolinen, todella laaja ja erittäin hyvin mietitty kokonaisuus.”