Kesällä 2018 Anu Pietilä muutti miehensä työn perässä Helsinkiin ja pohti uutta suuntaa uralleen. Taustalla oli pitkä vaatekauppakokemus sekä viimeaikaisin työkokemus myynti- ja toimistoassistentin tehtävistä. Toiveet tulevalle työlle oli vielä avoimet, mutta yksi asia oli selvä: ”Mietin, että samalle alalle en halua jäädä, vaan haluan kokeilla jotain uutta”.

 

TalentGaten ohjelma toi tarvittavaa digiosaamista

 

Työnhaun rinnalla Anu tutustui TE-toimiston tarjoamiin koulutuksiin. Hänen ystävänsä osasi vinkata rekrytoivista koulutusohjelmista, ja vinkin perusteella Anu bongasi TalentGaten Digitaalisen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun koulutusohjelman. Ohjelma pisti silmään monipuolisuuden ja kiinnostavien aiheiden perusteella. Se oli myös sopiva yhdistelmä työskentelyä ja kouluttautumista, sillä pidemmän tutkinnon suorittamista ei Anu kaivannut: ”En aktiivisesti etsinyt koulutusta, vaan olin vannonut tradenomiopintojen jälkeen, että en enää lähde opiskelemaan yhtään mitään. Työpaikkailmoituksia lukiessa havahduin koulutustarpeeseen, sillä markkinointi ja digipuoli pisti monessa ilmoituksessa silmään. Minulta saattoi löytyä muut vaadittavat ominaisuudet, mutta ymmärrys digitaalisuudesta ja markkinoinnista uupui.”

Digimarkkinointikokemusta ei vaadittu ainoastaan markkinointialan työpaikoissa, vaan osaamista ja ymmärrystä peräänkuulutettiin lähes joka ilmoituksessa. ”Selkeästi etsittiin multitalentteja”, Anu muistelee.

 

Pelkkä työpaikka jäi kakkoseksi koulutusohjelman rinnalla

 

Anu totesikin pian, että koulutusohjelma oli oikea vaihtoehto, haki mukaan ja osallistui TalentGaten järjestämään infotilaisuuteen. Kipinä varsinaiseen ohjelmaan pääsystä heräsi, mutta samaan aikaan myös työnhakuprosessit etenivät lupaavasti. Anu kävi haastattelussa Suomen Ensiapukoulutus Oy:ssä ja tajusi, että haluaisi sekä kyseisen työpaikan että osallistua koulutusohjelmaan. ”Haastattelussa totesinkin, että minulla on pieni porkkana teille – otatteko töihin ensin koulutussopimuksella ja jatketaan sen jälkeen varsinaisella työsopimuksella?”, hän muistelee. Yritys tarttuikin tarjoukseen ja näin ollen Anu aloitti ohjelmassa syksyllä 2018.

 

Parasta konseptissa helppous osallistujalle ja yhteistyöyritykselle

 

Parasta rekrytoivissa koulutusohjelmissa Anun mielestä oli helppo konsepti sekä osallistujalle että yhteistyöyritykselle. Selkeät aikataulut ja raamit oli valmiina – riitti että saapui paikalle koulutukseen! Teemoista parhaiten häneen upposi digimarkkinointi ja palvelumuotoilu. Tavoitteena on hyödyntää oppeja myös yrityksessä ja jotain kehitysaskelia onkin otettu mm. somemarkkinoinnin ja sähköpostimarkkinoinnin osalta.

Anun henkilökohtaisena tavoitteena oli miettiä yrityksen näkökulmaa ja hyödyntämismahdollisuuksia jokaisella koulutuspäivällä. Tämä onnistui erityisen hyvin palvelumuotoilun koulutuspäivillä. ”Kouluttaja oli huikean hyvä ja pisti meidät itse tekemään omille yrityksille palvelupolkuja ja kehittämään niitä”, hän kiittelee. Anu pitää koulutuskokonaisuuden käymistä ehdottomana nykyisen tehtävän kannalta. ”Vaikka markkinointipalvelut ostetaan osittain ulkoa, on ehdotonta ymmärtää mitä tehdään ja miksi”, hän summaa.

 

Ohjelman jälkeen työt jatkuivat monipuolisissa koulutusassistentin tehtävissä

 

Alusta asti oli selvää, että työllistyminen oli molempien tahojen tavoite. Puolen vuoden ohjelman jälkeen Anun työt jatkuivatkin monipuolisissa koulutusassistentin tehtävissä yrityksen palkkalistoilla. Anu pohtiikin missä olisi nyt, mikäli ystävä ei olisi vinkannut kyseisestä mahdollisuudesta. ”Tieni olisi kenties vienyt samoihin tehtäviin ja jopa saman yrityksen palvelukseen. Olisin kuitenkin ajanut vanhoilla valoilla, enkä olisi ymmärtänyt digin asemaa saatikka pystynyt tuomaan sen tärkeyttä esille”, hän pohtii.

Myös tulevaisuuden suhteen Anu on luottavaisin mielin: ”Jos nyt joutuisin työnhakuun, olisi tilanne helpompi kuin aiemmin. Nyt minulta löytyy ymmärrys digitaalisuudesta ja markkinoinnista ja varmuus myös vakuuttaa työnantaja.”

 

Ohjelma sopii monipuolisiin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin tähtääville

 

Anu suosittelee Digimarkkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun koulutusohjelmaa sekä vasta-alkajille, markkinoinnin pariin pyrkiville, mutta myös kokeneemmille osaajille, jotka hakevat osaamisen päivitystä. ”Omassa ryhmässämme oli mukana porukkaa hyvin erilaisilla taustoilla, ja kaikki saivat siitä paljon irti”, Anu muistelee.

Hän nostaa vielä esille koulutuskokonaisuuden monipuolisuuden: ”Jos haluat yhden asian syväksi asiantuntijaksi, kannattaa ehkä etsiä toinen koulutus. Mutta jos tähtäät myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun/palvelumuotoilun tehtäviin, jossa vaaditaan laajaa ymmärrystä digitaalisuudesta ja koko kentästä & prosesseista, on tämä koulutus monipuolisuutensa vuoksi oikea ratkaisu.”

 

Haluatko kouluttautua ja työllistyä kuten Anu? Hae mukaan markkinoinnin ja myynnin koulutukseen Uudellamaalla tai Hämeessä.