Tammikuussa 2018 Johanna Ihon työt päättyivät Delta Autolla, kun graafisen suunnittelun tehtävät ulkoistettiin mainostoimistolle. Johanna alkoi pian etsimään sopivaa koulutusta sekä TE-toimiston sivuilta että avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnasta. ”Olin jo työssä ollessani huomannut, että digitalisaatio tulee vahvasti ja printti vähenee. Jo tällöin pohdin täydennyskouluttautumista”, Johanna kertoo.

Haussa ei ollut niinkään syvällinen koulutus tai uuden tutkinnon suorittaminen, vaan lähinnä täsmäkoulutus digimarkkinoinnin koko kentästä. TE-palveluiden sivuilta löytyi TalentGaten Digiajan myynti & markkinointi F.E.C -koulutus, joka tarjosi Hämeen alueen työnhakijoille täydennyskoulutusta digitaalisesta markkinoinnista ja myynnistä. Puolen vuoden koulutusjakso sisälsi sekä käytännön koulutusta (20 pv) että työskentelyä TalentGaten asiakasyrityksessä (100 pv).

 

F.E.C-koulutus sopiva täsmäkoulutus osaamisen päivittämiseen

 

”Minulla oli pitkä markkinoinnin kokemus, olin toiminut vuodesta -97 asti AD:nä, graafisena suunnittelijana ja markkinointipäällikkönä. Hain työttömäksi jäätyäni myös markkinoinnin tehtäviä, mutta totesin, että kaipasin juuri tämäntyyppistä lisäkoulutusta. F.E.C-koulutus oli sopivanlainen täsmäkoulutus omiin tarpeisiini!” Johanna muistelee koulutukseen hakeutumista.

Johanna päätti hakea koulutukseen ja koulutukseen vaadittava yrityskumppani Merivaara löytyikin pian TalentGaten asiakasvastaava Hanne Salon kautta.

”Hakuprosessi oli hyvin helppo. Minulle myös tarjottiin työpaikkaa pian hakemisen jälkeen, mutta olin epävarma kyseisen paikan suhteen. Hanne oli aktiivinen ja löysi Merivaaran, joka kiinnosti minua paljon yrityksenä. Punnitsin työpaikan ja koulutuksen välillä parin viikon ajan, mutta päädyin koulutukseen. Ajattelin pitkällä tähtäimellä kouluttautumisen olevan parempi ratkaisu, kun olin miettinyt sitä jo työssä ollessani”, Johanna summaa.

 

Yritystyöskentelyssä hyödynnettiin vanhaa osaamista ja opittiin uutta

 

Merivaara osoittautui loistavaksi yrityskumppaniksi, jossa Johanna pääsi hyödyntämään pitkää graafisen suunnittelun kokemustaan ja oppimaan myös uutta. Graafisen suunnittelun lisäksi Johanna teki mm. uutiskirjeitä, osallistui videoeditointiin, teki nettisivupäivityksiä ja jopa pakkaussuunnittelua. Bonuksena tuli kielitaidon vahvistuminen, sillä Merivaaralla työkielenä on englanti.

”Olen 110 % tyytyväinen työssäoppimispaikkaan ja koen, että koulutukseen osallistuminen oli ehdottomasti oikea ratkaisu!”, Johanna iloitsee.

 

Koulutussisältöjen monipuolisuus ja laajuus yllätti

 

Yritystyöskentelyn lisäksi koulutussisällöt ylittivät Johannan odotukset. Hänen tavoitteena oli saada laaja näkemys yleisesti digimarkkinoinnista ja sen kanavista. Koulutuksen monipuolisuus ja laajuus yllättivät Johannan ja myös etukäteen vähemmän kiinnostavilta tuntuvat aiheet olivatkin koulutuksen parasta antia. ”Etukäteen minulla oli ajatus, että myynti ei ole ihan minun juttu, mutta koska myynti ja markkinointi kulkevat rinta rinnan, olen erittäin tyytyväinen myynnillisistä koulutusteemoista. Bonuksena sain oppeja itseni markkinoimisesta ja neuvottelutaidoista, jotka tulevat aina tarpeeseen”, Johanna pohtii koulutusaiheita.

 

Koulutuksen päätteeksi käteen jäi kaksi työtä

 

Johanna onnistui markkinoimaan osaamistaan uskottavasti myös Linkedin:in puolella, sillä headhunter otti koulutuksen loppupuolella häneen yhteyttä tarjoten vakituista työtä Lahti Precisionista markkinointipäällikkönä. ”Ilman tätä koulutusta en olisi uskaltanut ottaa kyseistä paikkaa vastaan. Yrityksessä oli kovat tavoitteet rakentaa digitalisaatiota ja tämän suhteen suunnitteilla oli isoja projekteja. Nykyisessä työssäni voin hyödyntää koulutuksen kaikkia teemoja päivittäin. Tekemistä riittää erittäin paljon; digitalisaation rakentaminen sekä myynnin ja markkinoinnin yhdistäminen ja porukan saaminen mukaan on mielenkiintoista ja haastavaa. ”, Johanna kertoo tämänhetkisestä tilanteestaan.

Johannalle tarjottiin myös osa-aikaista työtä Merivaaralta, jonka hän päätti ottaa vastaan vakityön kylkeen. Merivaaralla ei ollut mahdollisuutta kokoaikaiseen työsuhteeseen isojen yt-neuvotteluiden takia. ”Merivaara työnantajana oli todella positiivinen yllätys, pidän paljon toimialasta ja talosta”, Johanna kiittelee. Hän pysyttelee tällä hetkellä siis kiireisenä kahden työn kanssa.

 

Koulutus sopii kaupallisen alan työnhakijoille

 

Koulutus ylitti Johannan odotukset ja hän pystyykin suosittelemaan digimarkkinoinnin ja myynnin F.E.C-koulutuksia eritaustaisille työnhakijoille.

”Suosittelen koulutusta ennen kaikkea markkinoinnin ja myynnin parissa työskenteleville, mutta koulutus soveltuu myös vaikka toimistotehtäviä hakeville. Varsinkaan pienissä yrityksissä ei ole varaa palkata erillistä markkinointihenkilöä, joten markkinoinnin osaamisesta on monessa tehtävässä hyötyä.” Johannan mielestä koulutus sopii sekä pidempään työelämässä olleille että vähemmällä kokemuksella varustetuille työnhakijoille. ”Sopii kaikille, joilla on jotain kaupallista kokemusta taustalla”, Johanna summaa.

Jos haluat työllistyä kuten Johanna, hae mukaan Digitaalinen markkinointi ja myynti F.E.C -koulutukseen Hämeessä.