Päivitä hakemuksesi

Koulutusohjelman kautta uusi työ b2b-myynnin parista


Referenssit

10.02.2021

Tero Käppi löysi itsensä uuden edestä, kun päätyi työnhakuun pitkän työuran jälkeen. Uusi ura löytyikin rekrytoivan koulutusohjelman kautta, joka käynnistyi Lahdessa kesällä 2020.

TYömahdollisuus ja osaamisen päivittäminen kiinnostivat

tero käppi

Tero Käpin koulutus on ravintola-alalta, mutta elämä vei muihin töihin opintojen jälkeen. Pisimmän työuran hän teki vakuutusalalla sekä autoalalla, josta päätyi työttömäksi vuonna 2019.

”Ajattelin, että autoalalla tekisin pitkäaikaisen työn, mutta huonot ajat veivät työt alta. Irtisanominen oli outo paikka, kun aina ennen olen vaihtanut työtä omasta aloitteesta.” Käppi muistelee.

Työnhaku oli kovassa käynnissä, kun korona iski keväällä 2020 ja huononsi työmarkkinaa. Tämä kannusti etsimään suoran työn lisäksi muita vaihtoehtoja, kuten koulutuksia.

”Mietin hetken, että mitäköhän tässä tapahtuu. Olin kuitenkin 50-vuotias kaveri ja keskittynyt työntekoon. Näin ollen koulutus oli pitkän ajan takaa.”

TE-toimiston mainosti Talentgaten rekrytoivaa koulutusohjelmaa ja mainosviesti tavoitti myös Käpin. Myyntiä ja markkinointia käsittelevä ohjelma kuulosti kiinnostavalta ja hän päätti osallistua Talentgaten järjestämään virtuaaliseen esittelytilaisuuteen.

”Koulutusmahdollisuus ja uuden osaamisen hankkiminen oli se juttu, joka houkutteli. Töitä ei meinannut saada, niin mietin että osaamisen päivittämisellä tilanne paranisi.”

Esittelytilaisuuden perusteella ohjelma vaikutti kiinnostavalta, mutta Käppi vielä pohti, voisiko markkinointipainotteinen koulutus olla hänelle sopiva vaihtoehto.

”Hetken pohdin, onko kyseessä vain markkinointihenkilöille suunnattu koulutusohjelma, sillä esitellyt yritykset olivat markkinointipainotteisia. Soitin kuitenkin Talentgaten yhteyshenkilölle ja selvisi, että myös myynnin tekijöille on tarvetta”.

Rekrytoivat koulutusohjelmat sisältävät sekä yritystyöskentelyä, että täydennyskoulutusta. Kyseisessä koulutusohjelmassa keskityttiin erityisesti digimarkkinoinnin työkaluihin ja siihen, miten hyödyntää erilaisia teknologioita myyntityössä. Koulutusohjelma sopi siis erinomaisesti sekä markkinoinnin, että myynnin henkilöille, jotka kaipasivat osaamisen päivittämistä.

Yrityspaikka löytyi oman ideoinnin kautta

Esittelytilaisuuden jälkeen alkoi yrityspaikkojen kartoittaminen. Talentgaten kautta tulee useita yrityspaikkoja, joihin koulutusohjelman hakijoita esitellään. Talentgatelta soitettiinkin Käpille ja ilmoitettiin, että eräs kuljetusalan firma oli kiinnostunut hänen osaamisestaan.

Tässä vaiheessa Käppi kuitenkin muisti keskustelut, joita oli käynyt Konditorio-leipomo Laurell Oy:n kanssa reilu kuukausi sitten.

”Olimme aiemmin käyneet Laurellin kanssa hyviä keskusteluja ja puhuneet, että kunhan ajat paranevat, voisi myyntiin keskittyvälle työntekijälle olla tarvetta. Mahdollisuutta rekrytoida suoraan ei tuolloin ollut, mutta keskustelu jäi mieleen.”

Yrityspaikka on mahdollista löytää myös omien verkostojen kautta. Käppi vinkkasikin paikasta Talentgaten yhteyshenkilölle, joka piti ideaa erinomaisena. Talentgaten toimesta aloitettiin neuvottelut yrityksen suuntaan ja käytiin keskusteluja ohjelman hyödyntämisestä rekrytoinnin väylänä. Rekrytoiva koulutusohjelma on erinomainen vaihtoehto yritykselle, joilla on alustava rekrytointitarve, muttei vielä mahdollisuutta rekrytoida suoraan. Neuvottelut etenivät hyvin, ja Konditorio-leipomo Laurell tarttuikin tarjoukseen, sillä kevyempi rekrytoinnin väylä sopi heidän tilanteeseensa. Ohjelmaan vaadittava yrityspaikka oli siis löytynyt yhteistyöllä ja Tero Käppi pääsi aloittamaan koulutusohjelmassa kesällä 2020.

osallistujien ja koulutuksen kova taso yllätti

Koulutusohjelman aikana Käppi osallistui muun ryhmän kanssa koulutuksiin, jotka käsittelivät mm. somemarkkinointia ja -mainontaa, Googlen työkaluja, verkkosivujen ja verkkonäkyvyyden kehittämistä, sisältömarkkinointia, liidien keruun työkaluja verkossa, sähköistä asiakkuudenhallintaa, markkinoinnin ja myynnin automaatioita sekä sähköpostimarkkinointia.

”Myynti ja markkinointi kulkee käsi kädessä, joten koulutuksen teemat olivat tärkeitä. Koulutus toi lisäosaamista ja tietoa, miten lähteä kehittämään toimintaa.” Käppi muistelee koulutuksien sisältöjä.

Kaikkea opittua ei pystynyt heti hyödyntämään työssä, sillä ennen kehittämistä piti saada perusasioita kuntoon. Käppi piti kuitenkin koulutusta tärkeänä oman osaamisen kehittämisen väylänä.

”Kouluttautuminen tuo aina lisähyötyä ja uudenlaista näkökulmaa. Nyt tiedän paremmin mitä voidaan tehdä, kun ollaan siinä pisteessä, että pääsemme kehittämään toimintaa ja pääsen kehittymään nykyisistä tehtävistä eteenpäin. Olen ollut aiemmin töissä isoissa taloissa, jossa on seurantajärjestelmät viimeisen päälle. Nyt työskentelen pienessä yrityksessä, jota voi lähteä pikkuhiljaa kasvattamaan ja kehittämään.

Käppi oli iloisesti yllättynyt koulutusten laadusta sekä ryhmäläisten kovasta osaamisesta.

”Hämmästelin kuinka laajaa ja hyvää osaamista ryhmäläisiltä löytyi. Tämä kertoo siitä, kuinka paljon hyviä tyyppejä jää töiden ulkopuolelle.”

työt jatkuvat b2b-myynnin parissa

Käppi aloitti työt Laurellilla haastavaan aikaan, kun liiketoiminnalle tärkeitä kauppamaistatuksia ei ollut aina mahdollista tehdä koronarajoitusten vuoksi. Yhteistyö oli kuitenkin hedelmällistä ja töitä lupailtiin varovaisesti myös koulutusohjelman jälkeen.

”Lähdin heti etsimään uusia asiakkaita ja miettimään, miten tuotteita saataisiin tarjolle muuttuneessa tilanteessa. B2b-asiakkaat olivat pitkälti kahviloita ja ravintoloita, joissa oli koronan vuoksi hiljaista.”

Käpin iloksi työsopimus kirjoitettiin alkamaan koulutusohjelman jälkeen ja hän pystyy jatkamaan b2b-myynnin tekemistä ja kehittämistä yritysmyyntipäällikön roolissa tammikuussa 2021. Toimintaa onkin jo kehitetty ja Laurell pyrkii erottumaan hyvillä tuotteilla ja palvelulla.

Koulutusohjelma toi työpaikan lisäksi hyvää verkostoa, joiden kanssa sparrailla myös ohjelman jälkeen. Käpillä on myös selkeät terveiset tulevaisuuden koulutusosallistujille.

”Koulutusohjelman kautta saa näytön paikan. Loppu on itsestä kiinni.”

Ryhmäläiset hyödynsivätkin näytön paikat loistavasti, sillä kahdeksan osallistujaa yhdeksästä työllistyi ohjelman päätteeksi!

 

Haluatko kehittää osaamistasi ja työllistyä? Tutustu Digital Marketing & Sales F.E.C.-ohjelmaan ja hae mukaan!

 

 

 

Lisää asiakastarinoita