Petteri Pirkkalainen pohti uutta suuntaa uralleen, kun Hämeen TE-toimiston kautta tuli vinkki TalentGaten F.E.C-koulutuksesta. Petterillä oli taustalla 25 vuoden työkokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, pisin työura oli vientipäällikön tehtävistä. Vakituinen työ oli päättynyt vuonna 2012, jonka jälkeen Petteri oli suorittanut yrittäjätutkinnon ja tehnyt muutaman lyhyemmän työprojektin.

 

Koulutuksen ja työnteon yhdistäminen sopi kokeneelle myyntikonkarille

 

F.E.C-koulutus tuntui sopivalta vaihtoehdolta työllistyä ja samalla päivittää osaamistaan. Koulutus sisälsi 20 päivän koulutuspaketin digimarkkinoinnin ja myynnin aiheista sekä 100 päivän työssäoppimisjakson TalentGaten asiakasyrityksessä. ”Olin törmännyt totaaliseen digitalisaatioon ja totesin, että se on sellainen aihe mistä en hirveästi tiedä. Sattui tällainen koulutuspaketti silmään ja siitä se sitten lähti”, Petteri pohtii koulutukseen hakeutumista.

”Ostin koulutuksen jo ihan pelkän otsikon perusteella. Mietin, etten enää tässä vaiheessa lähde opiskelemaan, mutta tällainen täsmäkoulutus yhdistettynä työntekoon kuulosti räätälöidyltä ratkaisulta omiin tarpeisiin”, hän jatkaa.

 

Päivitetyt digitaidot jatkuvassa käytössä

 

Hakuprosessi koulutukseen oli nopea ja helppo. Petteri kävi kahdessa yrityksessä haastattelussa, joista toiseen päätyi koulutuksen ajaksi. Pienessä yrityksessä hän pyöritti myyntiä ja vastasi tarjouksiin sekä toimi toimitusjohtajan aisaparina.

Myyntityötä tekevä Petteri pystyi hyvin valjastamaan koulutuksen opit käyttöönsä. ”Päivitettyjä digitaitoja olen päässyt käyttämään jatkuvasti. Yhteistyöyrityksessä oli valmiina paljon hyvää jo olemassa, kuten nettisivut, mutta huomasin että esimerkiksi hakukonelöydettävyys ei ollut tarpeeksi hyvä. Tämän eteen tehtiin paljon töitä ja tulokset ovat hyviä.”

 

Digimarkkinoinnin ymmärrys välttämättömyys myyntityössä

 

Koulutusteemoihin Petteri oli erittäin tyytyväinen, ja kiinnostavimmiksi aiheiksi nousi hakukonemarkkinointi, hakukoneoptimointi ja Googlen työkalut. Myyntityön kannalta on erittäin tärkeää, että digimarkkinoinnin terminologia ja toimintaperiaatteet ovat selkeitä. ”Esimerkiksi hakukonelöydettävyys on tällä hetkellä todella kuuma markkina ja tarjokkaita ja myyjiä löytyy. Kun on koulutus taustalla, niin tietää missä mennään, pystyy hankkimaan palveluita ja tietää mitä pystyy odottamaan”, Petteri pohtii koulutuksen antia ja jatkaa ”Ilman koulutusta voisi sanoa ei kiitos ja näkemiin, mutta tällä pohjalla tietää mitä ehkä kannattaa hankkia ja millä odotuksilla.” Muutama palveluntarjoaja onkin saanut neuvotella kovasti Petterin kanssa, johon pelkät muotisanat ja lupaukset eivät tehoa.

Petterin tavoitteena olikin saada kokonaisymmärrys digimarkkinoinnista, ei niinkään tehdä käytännön digimarkkinointia itse. ”Vaikka pystyt ulkoistamaan digimarkkinointia ulkopuolelle, se ei koskaan tarkoita, että et itse tarvitsisi tästä ymmärrystä. Muuten ei tiedä onnistuiko ulkoistaminen vai ei”, hän muistuttaa. Vaikka yhteistyöyrityksessä fokuksena oli ostaa palvelut ulkoa, Petteri kuitenkin arvioi, että myös käytännön tekeminen olisi onnistunut: ”Koulutus antoi valmiudet, että olisin alkanut itse tekemään markkinointia ja toteuttamaan saatuja oppeja”.

 

Tasapaino työn ja koulutuksen välillä sai kiitosta

 

Erityistä kiitosta Petteri antaa työssäkäynnin ja koulutuksen tasapainosta. Puolen vuoden F.E.C-jakson aikana koulutuspäivät on ripoteltu koko jakson ajalle, jolloin koulutuspäivä on 1-2 viikossa. ”Koulutuspäiviä todella odotti ja ne toivat hyvää vaihtelua työskentelyyn. Sisällöt olivat hyviä, mutta odotin myös koulutusporukan näkemistä ja kuulumisten vaihtamista”, Petteri muistelee. Koulutusryhmissä on yleensä noin 15-20 osallistujaa, joista kaikki työskentelevät eri organisaatioissa ja eri tehtävissä.

 

Digitalisaatio tulee ja tärkeää on pysyä muutoksessa mukana

 

Koulutusta Petteri suosittelee laajasti kaikille myynnin tai markkinoinnin parissa työskenteleville. Hän pohtii digitalisaation tuomia muutoksia liiketoiminnalle seuraavasti: ”Eihän business sinällään ole mihinkään muuttunut, sillä perus lainalaisuudet on yhä edelleen olemassa. Tapa toimia, eli välineet, ovat kuitenkin täysin uudet ja erilaiset.”

Hän kannustaakin pitämään taitojaan yllä ja kehittämään osaamista jatkuvasti: ”Kaiken kaikkiaan yhteiskunta on muuttunut nopeasti digitalisaation myötä, ja kaikkein yllättävintä on nopeus, millä muututaan. Tärkeää on pysyä mukana, turha edes yrittää taistella vastaan.”

 

Jos haluat päivittää osaamisesi, kuten Petteri, hae mukaan Digitaalinen markkinointi ja myynti F.E.C -koulutukseen Hämeessä tai Uudellamaalla.